Integritetspolicy för minHyundai

Denna Integritetspolicy beskriver hur Hyundai Motor Sweden AB "vi" eller "oss") som en del av Hyundai Motor-koncernen behandlar dina personuppgifter i förhållande till tjänsten minHyundai.

Vår Allmänna Integritetspolicy finns tillgänglig här.

Vår Integritetspolicy avseende fordonsförsäljning och Hyundai-tjänster i allmänhet finns tillgänglig här.

Vår policy för kakor finns tillgänglig här.

PERSONUPPGIFTSANSVARIG

Personuppgiftsansvarig för dina personuppgifter är:

Hyundai Motor Sweden AB
Organisationsnummer: 559441-2529
Hyllie Stationsväg 42, 215 32 Malmö
Du kan kontakta oss genom att skriva till oss på ovanstående adress eller via e-post: legal@hyundai.se.

ANVÄNDNING AV PERSONUPPGIFTER

Vi använder dina personuppgifter för följande syften:

MINHYUNDAI FUNKTIONER OCH SYFTEN
minHyundai-profil

När du köper ett Hyundai-fordon eller besöker en Hyundai-verkstad kan säljaren eller servicerådgivaren också hjälpa dig att registrera kontot genom att skicka en särskild länk till dig. Observera att du måste bekräfta välkomstmeddelandet inom 60 dagar för att slutföra registreringen och få ditt nya fordon automatiskt registrerat i din nya minHyundai-profil.

Om du inte vill använda dig av agentens support kan du alltid registrera kontot och ditt fordon på egen hand.

  • Du skapar en profil där du tillhandahåller personuppgifter I samband med att du skapar en profil på minHyundai. Dina uppgifter används för att skapa en profil för de valda Hyundai-fordonen.
  • I minHyundai ombeds du att ange vilken auktoriserad serviceverkstad du vill få marknadsföring från, förutsatt att du har get ditt samtycke till marknadsföring. Dina uppgifter kommer också att delas med utvald serviceverkstad i syfte att tillhandahålla begärda tjänster. Om du vill veta hur din serviceverkstad behandlar dina personuppgifter kan du läsa deras integritetspolicy. Hitta din lokala serviceverkstad här.
  • Som medlem i minHyundai får du tillgång till minHyundai lojalitetsklubb. Detta innebär att du kan använda rabattkoder eller andra erbjudanden från våra partners som finns tillgängliga i minHyundai. När du överförs till partnerns webbplats lämnar du minHyundai-plattformen och kan sedan läsa hur dina personuppgifter behandlas i partnerns integritetspolicy. Vi delar inte några personuppgifter med våra partners.
  • Vi vill alltid anpassa minHyundai till våra kunders önskemål, därför genomför vi också kundnöjdhetsundersökningar som används för att göra minHyundai bättre.
  • Som medlem i minHyundai kommer du att få inbjudningar till en kostnadsfri karossöversyn. Vänligen kontakta oss om du inte vill ta emot dessa inbjudningar.
  • I minHyundai använder vi anonym statistik för att förbättra appen. I vissa fall använder vi våra användares e-post för statistik för att se om användarna öppnar och läser meddelanden från oss.
Ändamål med behandlingenDe personuppgifter som behandlasRättslig grund för behandlingenHur länge behandlingen skerKategorier av registrerade
  • MinHyundai-konto
  • Använda utvalda serviceverkstäder
  • Lojalitetsklubb
  • Namn
  • Efternamn
  • E-postadress
  • VIN-nummer
  • Registreringsnummer
  • Information om tjänster som du använder.

Fullgörande av avtal och vidtagande av åtgärder som är nödvändiga för att ingå avtal (Artikel 6(1)(b), GDPR).

  • Din profil är aktiv tills du själv tar bort den.
  • Din profil kommer också att raderas om den har varit inaktiv i mer än 1 år.
  • För mer information se avsnittet Lagring och radering nedan.

Kundnöjdhetsundersökningar
  • Din e-postadress
  • Resultat av undersökningen.
Ditt samtycke (Artikel 6(1)(a), GDPR).6 månader när det gäller uppgifter som samlas in i kundnöjdhetsundersökningar.
Tjänstemeddelanden.
  • Din e-postadress

Den rättsliga grunden för att skicka tjänstemeddelanden till dig beror på vårt berättigade intresse, där intresset av att skicka tjänstemeddelanden till dig väger tyngre än dina intressen och grundläggande rättigheter och där det är nödvändigt att skicka tjänstemeddelanden för att säkerställa att information till våra kunder som inte är relaterad till marknadsföring hanteras i rätt tid (Artikel 6(1)(f), GDPR).

Tills du raderar din profil själv eller om du inte har varit aktiv i mer än 1 år kommer din profil att raderas.

För mer information se avsnittet Lagring och radering nedan.

Statistik och rapportering.
  • Din e-postadress
Vårt berättigade intresse (Artikel 6(1)(f), GDPR) av att ta fram statistik och rapportering väger tyngre än dina intressen och grundläggande rättigheter när behandlingen av dina personuppgifter är nödvändig för att vi ska kunna säkerställa bästa möjliga uppföljning av verksamheten hos försäljningsagenter.Tills du raderar din profil själv eller om du inte har varit aktiv i mer än 1 år kommer din profil att raderas.

För mer information se avsnittet Lagring och radering nedan.
1) Hyundai Vägassistans
Om en olycka inträffar har vi gjort det enkelt för dig att kontakta leverantören av Hyundai Vägassistans – SOS International A/S via minHyundai.

Du kan använda länken i minHyundai och de uppgifter som leverantören av Hyundai Vägassistans behöver kommer att vidarebefordras automatiskt. Om du vill vet hur leverantören av Hyundai Vägassistans behandlar dina personuppgifter kan du läsa deras integritetspolicy här . Du kan läsa mer om Hyundai Vägassistans här .
Ändamål med behandlingenDe personuppgifter som behandlas Rättslig grund för behandlingenHur länge behandlingen skerKategorier av registrerade
För att tillhandahålla dig Hyundai Vägassistans.

Som har vidarebefordrats till leverantören för Hyundai Vägassistans:

  • Information om ditt fordon och dess underhåll
  • Registreringsnummer.
När vi lämnar uppgifter till leverantören för Hyundai Vägassistans baseras utlämnandet på vårt berättigade intresse som väger tyngre än dina intressen och grundläggande rättigheter, där behandlingen av dina personuppgifter är nödvändig för att tillhandahålla vägassistans (Artikel 6(1)(f), GDPR).När du raderar ditt konto för minHyundai kommer dina uppgifter att raderas, med undantag för de uppgifter som vi lagrar i samband med våra eftermarknadstjänster för ändamål relaterade till anspråk, inklusive garanti.

För mer information se avsnittet Lagring och radering nedan.

Detaljerad information om denna process finns iIntegritetspolicyn avseende fordonsförsäljning och Hyundai-tjänster.
PERSONLIGT ANPASSAD REKLAM OCH MARKNADSUNDERSÖKNINGAR
1) Personligt anpassad reklam och marknadsundersökningar
Vi vill gärna hålla kontakten med dig och erbjuda dig möjligheten att anpassa din Hyundai-upplevelse.

När du prenumererar för att få marknadsföringskommunikation och/eller personlig kommunikation kommer vi endast att behandla dina personuppgifter för de ändamål som omfattas av ditt givna samtycke (Artikel 6(1)(a), GDPR), till exempel:
  • Marknadsföringskommunikation

    Från tid till annan kommer vi att skicka information till dig om Hyundai-produkter och tjänster, erbjudanden och evenemang (inklusive bl.a. Hyundai-produkter, tjänster, evenemang och erbjudanden, inklusive bl.a. köp, hyra och leasing av bilar och köp av biltillbehör, reservdelar, bilförsäkring, bilfinansiering och bilservice) samt inbjudningar till marknadsundersökningar och undersökningar som kan vara av intresse för dig via e-post, post, telefon och meddelandetjänster.
  • Personligt anpassad kommunikation

    Från tid till annan kommer vi att skicka mycket relevant och personlig kommunikation om Hyundai-produkter och tjänster, erbjudanden och evenemang (inklusive bl.a. Hyundai-produkter, tjänster, evenemang och erbjudanden, inklusive bl.a. köp, hyra och leasing av bilar och köp av biltillbehör, reservdelar, bilförsäkring, bilfinansiering och bilservice) samt inbjudningar till marknadsundersökningar och undersökningar till dig via e-post, post, telefon och meddelandetjänster, som baseras på dina preferenser och beteenden samt din användning av Hyundai-produkter och tjänster.

    För detta ändamål kommer vi att skapa en individuell kundprofil för dig för att skicka relevant och personlig kommunikation. Observera att för att anpassa din kommunikation kan vi använda processer för att analysera dina preferenser och intressen samt din användning av våra produkter och tjänster. Du hittar mer information under avsnittet "Dataanalys och segmentering för att optimera och personanpassa våra marknadsföringsaktiviteter".
  • Kommunikation som utförs av våra auktoriserade agenter och serviceverkstäder

    Vi kan överföra din individuella kundprofil till Hyundais nätverk av agenter och auktoriserade serviceverkstäder (antingen den agent eller serviceverkstad som du har valt eller de som finns nära dig), som använder dina personuppgifter för samma ändamål och kan skicka marknadsföring och/eller personlig kommunikation som är relevant för dig.
Ändamål med behandlingenDe personuppgifter som behandlasRättslig grund för behandlingenHur länge behandlingen skerKategorier av registrerade
Marknadsföringskommunikation
  • Dina kontaktuppgifter och identifieringsuppgifter;
  • Din kundhistorik;
  • Information om din användning av våra appar/webbplats/sociala medier;
  • Uppgifter om fordonsanvändning.
  • Ditt samtycke (Artikel 6(1)(a), GDPR).
  • Om du är vår kund eller har visat ett genuint intresse av att köpa våra produkter och/eller tjänster kommer vi att behandla dina personuppgifter baserat på vårt berättigade intresse (Artikel 6(1)(f), GDPR). Vi vill se till att du får all kommunikation om våra tjänster och produkter som liknar dem som du har köpt eller som du har visat ett genuint intresse för.

    Du kommer också att få inbjudningar att delta i enkäter, evenemang och marknadsundersökningar eftersom vi är intresserade av att förstå hur nöjd du är och dina förväntningar.

    Du kan när som helst och utan kostnad invända mot sådan användning av dina personuppgifter.
  • Om du ger oss ditt samtycke kommer vi att behandla dina uppgifter för ovanstående syften tills du återkallar ditt samtycke (t.ex. genom att avregistrera dig från sådan kommunikation).
  • • Om vi behandlar dina uppgifter baserat på vårt berättigade intresse kommer vi att behandla dina uppgifter antingen under en period om upp till ett år efter det att avtalet har löpt ut eller under en period om ett år från det att du senast visade intresse för våra produkter eller tjänster, såvida du inte invänder mot sådan användning av dina personuppgifter (t.ex. genom att avregistrera dig från sådan kommunikation).
  • Användare av minHyundai
Personligt anpassad kommunikation
Kommunikation som utförs av våra auktoriserade agenter och serviceverkstäder
Din rätt att återkalla samtycket
Du kan när som helst och kostnadsfritt återkalla ditt samtycke med verkan för framtiden via länken "Avregistrera" som finns i varje nyhetsbrev/personligt reklamutskick eller via följande e-postadress:legal@hyundai.se. Så snart du avregistrerar dig från nyhetsbrevet/den personligt anpassade reklamen kommer dina personuppgifter som tillhandahållits för nyhetsbrevet/den personligt anpassade reklamen att raderas, med undantag för din e-postadress som kommer att lagras i en e-postspärrlista för att dokumentera att du inte vill få vår marknadsföringskommunikation eller såvida inte andra lagstadgade lagringsperioder gäller.
2) Dataanalys och segmentering för att optimera och personanpassa våra marknadsföringsaktiviteter
För att optimera våra marknadsföringsaktiviteter och för att anpassa kommunikationen kan vi använda processer och system för dataanalys och segmentering. I det följande vill vi ge dig meningsfull information om den bakomliggande logiken, samt betydelsen och de förväntade konsekvenserna av sådan behandling.

För ovanstående ändamål kommer vi att skapa en samlad kundprofil av dig som grund för våra marknadsföringsaktiviteter, i synnerhet för att mäta och förstå effektiviteten i vår reklam och kommunikation samt för att ge dig mycket relevant kommunikation om våra produkter och tjänster som är anpassade för dina behov. För att skapa en sådan kundprofil kombinerar vi dina preferenser och intressen med information från din användning av våra produkter och tjänster, t.ex. din servicehistorik och din interaktion med våra agenter, auktoriserade serviceverkstäder och servicenätverk, din interaktion med onlinemarknadsföring och CRM-kampanjer, ditt beteende online och din webbplats- och appanvändning och/eller din fordonsinformation.

När dina uppgifter har sammanställts för en fullständig kundprofil kommer vi att använda dessa uppgifter i våra system för att genomföra prediktiv poängsättning med beaktande av vetenskapligt erkända matematiska och statistiska processer. Prediktiv poängsättning är användningen av data, algoritmer och maskininlärningstekniker för att tilldela poäng till olika segment baserat på din data. Dessa segment hjälper oss att enkelt visualisera de nyckelattribut och beteenden som driver våra marknadsföringsaktiviteter. När din kundprofil är dedikerad till specifika kundsegment kan vi styra typen, innehållet och frekvensen av våra marknadsföringsaktiviteter för att säkerställa att du får kommunikation som är mycket relevant för dig.

Betydelsen och effekterna av vår dataanalys och segmentering är begränsade till skapandet av målgrupper för våra marknadsföringsaktiviteter. Detta kan leda till att du får eller inte får viss kommunikation till skillnad från andra kunder.

För att öka säkerheten för behandlingen kommer uppgifterna att användas i aggregerad form (där möjligt) och / eller kommer identifierarna att krypteras.
Ändamål med behandlingenDe personuppgifter som behandlasRättslig grund för behandlingenHur länge behandlingen skerKategorier av registrerade
Dataanalys och segmentering.
  • Besöksdata på våra webbplatser (t.ex. antal besökare i studiorna, unikt besöks-ID);
  • Privata kontakt- och identifieringsuppgifter (t.ex. e-post, postnummer, kön etc.);
  • Interaktionsuppgifter (t.ex. förfrågningar till kundtjänst, förfrågningar om provkörning, registrering för nyhetsbrev, prenumerationer, offerter, interaktioner med agenter eller serviceverkstäder);
  • Om du har köpt Hyundai-produkter eller tjänster, även de uppgifter som samlas in i samband med sådant köp, enligt beskrivningen i Integritetspolicy avseende fordonsförsäljning och Hyundai-tjänster.

Vårt berättigade intresse (Artikel 6(1)(f), GDPR) som är:

  • för att förbättra våra affärsprocesser och vår verksamhet;
  • för att förbättra våra produkt- eller tjänsteerbjudanden;
  • för att generera insikter om användarbeteenden och trender.
12 månader från insamlingen av uppgifterna, såvida inte uppgifterna också används för andra legitima ändamål som beskrivs i våra integritetspolicyer såsom de relaterade till försäljningen av fordonet, användning av Hyundai-tjänster, kundtjänst eller – om du har tillhandahållit ditt samtycke – marknadsföringskommunikation.
  • Användare av minHyundai

VART VI FÅR DINA UPPGIFTER FRÅN:

När du anger ditt fordonsidentifieringsnummer (VIN) i appen eller på webbplatsen kontrollerar vi de angivna uppgifterna med fordonsregisterdata så att din bil kan hittas. Om ditt fordon har Bluelink kommer du också att kunna se din vägmätarinställning i minHyundai.

Uppgifter som rör Hyundai-tjänster, till exempel reparation eller underhåll, delas med oss av din serviceverkstad.

ÖVERFÖRINGAR TILL LÄNDER UTANFÖR EU/EEA:

Vi överför inte dina uppgifter från EU/EEA eller till länder som inte anses säkra av Europeiska kommissionen.

LAGRING OCH RADERING:

Din profil är aktiv tills du själv raderar den. minHyundai kommer inte att få ett meddelande om du inte längre har det fordon du har registrerat.

För att radera din profil, välj Min Profil > Radera minHyundai-konto.

Din profil kommer också att raderas om den har varit inaktiv i mer än 1 år.

När du raderar ditt minHyundai-konto kommer dina uppgifter att raderas, med undantag för de uppgifter som vi lagrar i samband med våra eftermarknadstjänster för garantianspråk. Detaljerad information om denna process finns i Integritetspolicyn avseende fordonsförsäljning och Hyundai-tjänster.

Integritetspolicyn avseende fordonsförsäljning och Hyundai-tjänster.

Under alla omständigheter är tillgången till dina personuppgifter begränsad till de personer som har behov av att känna till dem för att kunna fullgöra sina arbetsuppgifter.

När det gäller eventuella eftermarknadstjänster kan vi komma att överföra dina personuppgifter till den mottagare som anges i vårIntegritetspolicy avseende fordonsförsäljning och Hyundai-tjänster.

Nedan hittar du information som är specifikt relaterad till mottagare av uppgifter i förhållande till tjänsten minHyundai:

  • Personuppgiftsbiträden - vissa tredje parter, oavsett om de är anknutna eller ej, kan ta emot dina personuppgifter för att behandla sådana uppgifter för vår räkning enligt lämpliga instruktioner som är nödvändiga för respektive behandlingsändamål. Personuppgiftsbiträdena kommer att vara föremål för avtalsenliga skyldigheter att säkerställa genomförandet av lämpliga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda personuppgifterna och att endast behandla personuppgifterna enligt instruktioner.

    De nuvarande anslutna personuppgiftsbiträdena inkluderar:
    • Hyundai Motor Company, 12 Heolleung-ro, Seocho-gu, Seoul, Sydkorea, i samband med dataanalys enligt beskrivningen ovan,
    Dessutom använder vi icke anslutna betrodda personuppgiftsbiträden som stödjer följande processer:
    • tjänster som rör vår IT-infrastruktur (t.ex. hosting eller drift och underhåll av tjänsten minHyundai).
    • tjänster som rör dataanalys;
    • tjänster relaterade till marknadsföring:
      • marknadsföringsbyråer;
      • marknadsundersökningsföretag;
      • leverantörer av dataanalys- och transformationstjänster;
      • företag inom evenemangshantering.
  • Tredje parter - I vissa fall kan vi dela dina personuppgifter med betrodda, anknutna eller icke anknutna tredje parter som hjälper oss att leverera våra produkter och tjänster till dig på ett effektivt sätt.
    • Vårt nätverk av auktoriserade serviceverkstäder för tillhandahållande av tjänster, hantering av kundrelationer, undersökningar av kundnöjdhet, hantering av evenemang, marknadsföring och marknadsundersökningar.

      Listan över våra auktoriserade serviceverkstäder finns tillgänglig här .
    • Anknutna tredje parter - bolag från Hyundai Motor-koncernen, i syfte att ge administrativt stöd och hantera affärsverksamheten.
  • Statliga myndigheter, domstolar, externa rådgivare och liknande tredje parter som är offentliga organ enligt vad som krävs eller tillåts enligt tillämplig lag. Vissa utlämnanden krävs enligt lag (t.ex. domstolsbeslut eller förfrågningar från polisen). I dessa fall kommer vi att behandla dina uppgifter eftersom vi är skyldiga att göra det enligt lag (Artikel 6(1)(c), GDPR).

DINA RÄTTIGHETER

Du har vissa rättigheter i förhållande till dina personuppgifter som du kan utöva gentemot oss. I enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning kan dessa rättigheter begränsas under vissa förutsättningar.

Du kan alltid utöva dina rättigheter när som helst genom att kontakta oss via de kontaktuppgifter som anges i början av denna Integritetspolicy.

I allmänhet har du följande rättigheter:

  • Rätt till tillgång: Du har rätt att få en bekräftelse från oss om huruvida vi behandlar dina personuppgifter eller inte och, om så är fallet, begära tillgång till dina personuppgifter. Du har också rätt att få en kopia av de personuppgifter som vi behandlar om dig.
  • Rätt till rättelse: Du har rätt att få felaktiga personuppgifter som rör dig rättade. Beroende på syftet med behandlingen har du rätt att få ofullständiga personuppgifter uppdaterade, inklusive genom att tillhandahålla en kompletterande redogörelse.
  • Rätt till radering (“rätten att bli bortglömd”): Under vissa omständigheter har du rätt att få dina personuppgifter raderade och vi kan vara skyldiga att radera dina personuppgifter.
  • Rätt till begränsning av behandling: Under vissa omständigheter har du rätt att få en begränsning av behandlingen av dina personuppgifter. Detta innebär att dina uppgifter i allmänhet inte kommer att behandlas av oss med undantag för lagring.
  • Rätt till dataportabilitet: Under vissa omständigheter har du rätt att få ut de personuppgifter som du har lämnat till oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format. Du har rätt att, utan hinder från oss, överföra dessa uppgifter eller få dem överförda direkt av oss till ett annat företag.
  • Rätt att göra invändningar: Du har rätt att invända mot behandling av personuppgifter för direktmarknadsföring och, under vissa omständigheter, när behandling av uppgifter för andra ändamål baseras på berättigat intresse.
  • Rätt att återkalla samtycke: Om du har gett ditt samtycke till behandling av dina personuppgifter kan du när som helst återkalla ditt samtycke med verkan för framtida behandling. Återkallandet av samtycket påverkar inte den behandling som ägde rum innan samtycket återkallades.
  • Rätt att inge klagomål: Du har också rätt att lämna in ett klagomål till behörig tillsynsmyndighet för dataskydd, såsom Integritetsskyddsmyndigheten (imy.se).

Rätt att inge klagomål

Vi kan komma att ändra och/eller komplettera denna Integritetspolicy från tid till annan. Sådana ändringar och/eller tillägg kan vara nödvändiga på grund av implementering av ny teknik eller införande av nya tjänster. Vi kommer att publicera ändringarna på https://www.hyundai.se/privacyminhyundai

I förekommande fall kommer vi också att meddela dig via e-post eller brev i pappersform.

När vi anger adresser och kontaktinformation till företag och organisationer i denna Integritetspolicy, observera att båda kan ändras över tid. Därför rekommenderar vi att du kontrollerar relevant information innan du kontaktar oss.

Datum: juli 2024